Visegrad Fund
Iskolánk első alkalommal vett részt a Visegrad Fund támogatásában részesült programban a korábbi Comenius és Erasmus partnerségekben megismert lengyel partneriskolával.
A Visegrad Fund közép-európai országok együttműködésében megvalósított projekteket támogat, amelyek többek között a köznevelési szektor iskolái számára is elérhetőek. Ezeknek a közösen végrehajtott projekteknek a célja egymás megértése, meg- és elismerése, a kulturális sokszínűségben megteremtett kapcsolatok és a fenntarthatóság.
A Koch Valéria Iskolaközpont és a gdański Szkola Podstawowa nr 45 im. Bohaterow Westerplatte között az együttműködés már egy közel évtizedes múltra néz vissza, eddig Comenius és Erasmus projektekben dolgoztunk együtt és gyűjtöttünk rengeteg jó élményt.
A mostani programban a 2023/24-es tanév 7. osztályos tanulói vettek részt. Magyar részről mindhárom osztályból 5 diák, összesen 15-en dolgoztak a projektben, fogadtak cserediákot, illetve utaztak. Lengyel részről is 15 diák utazott, de ott 17-en vettek részt a projektben. Családi, illetve egyéb okok miatt nem tudott mindenki magyar diákot fogadni, de a tevékenységekben szívesen részt vettek. Iskolánkból Tencz Miklós, Hegedüs-Keresztes Nóra és Miklán Mónika koordinálták a projektet.
A 6 hónapos együttműködési időszak fő témái és célkitűzése az örökség és emlékezés, fenntarthatóság, demokrácia és polgári erények, művészet és kultúra voltak. Ezzel összhangban a 2023. december 3-8-i magyarországi találkozó tematikája egy kulturális időutazás volt, a 2024. április 14-19-i lengyelországi találkozó a szabadsághoz vezető út témája köré építette fel a különböző tevékenységeket és programokat.
A projekt munkanyelve az angol volt, amelyen a diákok nagyon ügyesen kommunikáltak és kreatívan, kritikai gondolkodással, együttműködve oldották meg a különböző feladatokat.
A feladatok között volt közös online szakácskönyv összeállítása, magyar étel (babgulyás és palacsinta) készítése (és elfogyasztása), egy applikáció (Actionbound) segítségével Pécs város történelmi és kulturális emlékeinek felfedezése, digitális fotóalbum elkészítése a mostani és régi épületekkel, Vasarely híres „Zebrák” képének közös reprodukálása, lézerharc megvívása. Gdańskban is felfedeztük a történelmi belvárost találós kérdések segítségével. Sajnos a zuhogó eső miatt csak egy esernyő alatti gyors közös városnézésre volt lehetőség. Meg tudtuk nézni viszont a város épületeit borító falfestmények jelentős részét és találkozhattunk az azokat készítő street artist-tal, Tuséval, aki egy workshop keretében segített a diákoknak elkészíteni saját alkotásukat is. Az előre összegyűjtött lengyel és magyar népművészeti motívumok adták az ihletet a diákoknak, hogy porcelán festés keretében megtervezzék és kifessék a tányért, amit a lengyel kolléga ki is égetett nekünk. A szabadság témájához kapcsolódóan meglátogattuk a Szolidaritás Múzeumot, ahol két idegenvezető segítségével megismerkedtünk Lengyelország 20. század második felét érintő történetével és vegyes csoportokban feladatlapok kitöltésével versenyeztünk, hogy ki emlékszik több részletre. A 2020/21-es UEFA Bajnokok Ligája meccseinek helyszínéül szolgáló Borostyán Stadion volt a színhelye a magyar és lengyel diákok között vívott lézerharc visszavágójának. Itt nem csupán lézerharcot vívtak a diákok, de célra lőttek és egy 9D székben nagyon élethűen átéltek egy őrületes hullámvasútat, horror történetet vagy amit választottak.
A magyar csapat utazása eléggé kalandosra sikerült a légitársaság időpont változtatása miatt. Így viszont lehetőségünk nyílt arra, hogy egy pár órás séta keretében felfedezzük Varsó belvárosát és kipróbáljuk a lengyel vasúti és közúti infrastruktúrát.
A projekt értékelését mind a tanárok, mind a diákok elvégezték. A közösen készített posztereken azokat a kulcsszavakat adták meg, amelyek szerintük a legjobban leírták a közös munkát, élményeket.
REPORT IN ENGLISH
For the first time our school participated in a Visegrad Fund supported programme with the Polish partner school we have known from previous Comenius and Erasmus partnerships.
The Visegrad Fund supports projects for Central European countries to cooperate in different sectors, including schools in the public education sector. These joint projects aim to promote mutual understanding, appreciation and recognition, cultural diversity, relationships and sustainability.
The Valéria Koch School Centre and the Szkola Podstawowa nr 45 im. Bohaterow Westerplatte, have worked together on Comenius and Erasmus projects and have gathered a lot of good experiences.
This year's programme involved the 7th grade students of the school year 2023/24. From the Hungarian side 5 students from all three classes, 15 in total, worked on the project, hosted exchange students and travelled. 15 students from Poland also travelled, but altogether 17 Polish students participated in the project. Due to family or other reasons not all of them could host Hungarian students, but they were happy to participate in the activities. From our school Miklós Tencz, Nóra Hegedüs-Keresztes and Mónika Miklán coordinated the project.
The main topics and objectives of the 6-month cooperation period were heritage and remembrance, sustainability, democracy and civic virtues, arts and culture. In accordance with the set goals, the topic of the meeting in Hungary on 3-8 December 2023 was a cultural journey through time, while the meeting in Poland on 14-19 April 2024 was structured around the topic of the Road to Freedom.
The working language of the project was English, in which the students communicated very well and solved the different tasks in a creative, critical and collaborative way.
The tasks included compiling a joint online cookbook, preparing (and eating) Hungarian food (bean goulash and pancakes), exploring the historical and cultural monuments of Pécs with the help of an application (Actionbound), creating a digital photo album with the pictures of the iconic buildings of Pécs then and now, reproducing Vasarely's famous "Zebras" picture together, and fighting a laser battle.
In Gdańsk, we also explored the historic city centre with the help of riddles. Unfortunately, the pouring rain meant that we could only do a quick sightseeing tour together under our umbrellas. However, we were able to see many of the murals covering the city's buildings and meet the street artist who created them, Tuse, who helped the students to create their own artwork in a workshop. The Polish and Hungarian folk art motifs collected beforehand inspired the students to design and paint a plate in a porcelain painting workshop, which the Polish colleague burnt them out for us in the school kiln. As for the topic of freedom, we visited the Solidarity Museum, where, with the help of two guides, we learned about the history of Poland in the second half of the 20th century and competed in mixed groups to see who could remember more details by filling in worksheets. The Ivy Stadium, the venue for the 2020/21 UEFA Champions League matches, was the venue for the rematch of the laser battle between the Hungarian and Polish students. Here, the students did not only fight a laser battle, but also shot at targets and experienced a very realistic rollercoaster ride, horror story or whatever they chose in a 9D chair.
The Hungarian team's trip was quite adventurous due to the airline's change of schedule. However, it gave us the opportunity to explore downtown Warsaw for a couple of hours and to test the Polish railway and road infrastructure.
The project was evaluated by both teachers and students very positively. On the posters the students created together, they gave the key words that they thought best described their work and experiences together.
Beszámolók / Reports