Water A Treasure Everyone’s Responsibility projekt

Water A Treasure Everyone’s Responsibility projekt rövid összefoglalása

Comenius Iskolai Együttműködések projekt 2010-2012
Napjainkban számos környezeti problémával nézünk szembe, amelyek nem csupán egyes országokat érintenek és amelyek megoldásához lehetőleg minél többünknek felelősségteljesen kellene gondolkodnia és cselekednie. Az egyik  ilyen probléma az, hogy a vízkészleteink végesek, így a víz védelme egyre fontosabb és sürgetőbb feladattá válik. Ezek az állítások, tények mindenki számára ismertek, a téma igazi jelentősége viszont a gyerekek és a felnőttek mindennapi életében, életmódjában gyakran elveszik. A projekt célja az volt, hogy a feladatok, tevékenységek, kirándulások révén a gyerekek elgondolkozzanak és a mindennapi hozzáállásuk változzon meg. A projekt felépítése, az egyes projekttalálkozókra elkészítendő feladatok pontos meghatározása megadta az irányvonalat minden résztvevő számára. A feladatok pontosan meg voltak határozva, de emellett minden partner iskola használni tudta kreativitását és másként közelítette meg az egyes feladatokat. A projekt szerkezete úgy épült fel, hogy először a napi és heti vízhasználatra vonatkozó kérdőívek segítségével szembesültek a gyerekek azzal, hogy milyen természetesnek is vesszük a tiszta vízhez való korlátlan mennyiségű hozzáférést és mennyire nem takarékosan használjuk azt. A kérdőívek eredményeiből diagramokat készítettünk, amelyek még szemléletesebben mutatták meg a helyzetet. Ezután különböző feladatok és kirándulások keretében megnéztük honnan és hogyan jutunk vízhez. A mi iskolánkban biológia órák keretében a gyerekek megbeszélték a víz körforgásával kapcsolatos ismereteiket, megrajzolták Magyarország vízrajzát. A helyi vízkészletek témakörében a Dél-Dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság egyik munkatársa érdekes előadást tartott Pécs karsztvízkészletéről és a talajvízről. Miután Pécs vízellátásának egy része a Dunából történik, a 6. évfolyam látogatást tett a mohácsi víztisztító üzemben, ahol lépésről lépésre megnéztük, hogyan kerül otthonunkba a tiszta ivóvíz. Pécs nagyon közel fekszik a Duna-Dráva Nemzeri Parkhoz is, így a vizes területek élővilágára is kiterjesztettük a vizsgálatot. Tanulmányoztuk a térség jellegzetes állatát, a gólyát. Mohácson a Duna folyón utaztunk egy uszályon és lenyűgöző környezetismereti óra keretében kaptunk kis betekintést a Duna élővilágába. Palackpostánk még mindig arra vár, hogy valaki megtalálja. Környezetünk rendbetételét, az iskola udvarának tavaszi rendberakását kiegészítettük egy kis kémiai kísérlettel. A város egyik kedvenc kirándulóhelyén, az Éger-völgyben futó patakból vízmintát vettünk és megvizsgáltuk milyen kémiai anyagokat tartalmaz a látszólag tiszta víz. A vizsgálatot csapvízzel is megcsinálták a gyerekek. A 8. évfolyam tanulói kreatív írásbeli feladatokkal járták körül a problémákat. A rengeteg élmény összegzéseként pedig a projekt közös rajzfigurájának, Walter Waternek a kalandjait egy közös képregény pécsi fejezetében örökítettük meg A képregény mellett a gyerekek a két évi munka végén elkészítették a vízzel kapcsolatos nyilatkozatukat, amelyben nagyon kreatívan és nagyon egyértelműen levonták a következtetéseket. Amellet, hogy a rengeteg feladat és élmény nyomot hagyott a gyerekek gondolkodásmódján, idegen nyelvi kompetenciájuk, szociális kompetenciájuk nagyon sokat fejlődött. Német nemzetiségi iskola révén, az a tény, hogy az angol nyelvet (amely iskolánkban második idegen nyelv) jól tudták használni, önmagában sikerélmény volt. A feladatok során a csapatmunka, a különböző külföldi utazások során és után a tapasztalatcsere, a partnerek kultúrája, iskolai rendszerének sokszínűsége, azok felfedezése mind nyitottabbá tette a gyerekeket mások és egymás iránt is. A projekttalálkozók minden egyes alkalommal kiváló hangulatú, nagyon jól sikerült események voltak. Nemcsak a résztvevők motivációját biztosították, de a jó kapcsolatot is, ami a felmerülő problémák azonnali és egyértelmű megoldását is lehetővé tette. A folyamatos kapcsolattartás működött. A tényleges együttműködés eredménye pedig a nyomtatásban megjelent képregény a nyilatkozatokkal.
A projekt idején készült fotokból a galériában megtekinthető egy válogatás.
 
 
Nowadays we are to face numerous environmental problems which affect not only certain countries and to the solution of which more and more of us should think and act in a responsible way. One of such problems is that our water reserves are limited, so the protection of water is becoming a more and more important and urgent task. These statements, facts are well known for everybody, but the real significance of the topic often disappears in the everyday life, lifestyle of both children and adults. The objective of the project was to make the children think and change their attitudes through the tasks, activities, excursions.  The structure of the project, the clear definition of the tasks to be made for the project meetings provided the necessary guidelines for all the participants. The tasks were clearly given, yet all the partner schools could use their creativity and approached the tasks differently, according to their special character. In accordance with the structure of the project, first with the help of questionnaires referring to the daily and weekly usage of water, the children faced how natural we consider our access to clean drinking water in unlimited quantities and how wastefully we use it. We made graphs and pie charts from the results of the questionnaires, which made the situation even more spectacular. Then in the frame of different tasks and trips we had a look at how and where we get water from. In our school in the biology lessons the children discussed what they know about the water cycle, drew the map of the rivers of Hungary. In the topic of the local water reserves an expert from the South-Transdanubian Water Management Directorate visited us and gave an interesting lecture about the karstic surface and underground waters of Pécs. As part of the surface water supply of Pécs is provided by the Danube, the children of the sixth grade visited the water cleaning plant in Mohács, where we could see  step by step how clean drinking water arrives in our homes. Pécs is located near the DAnube Drava National Park, so we expanded the research to the fauna and flora of the area. We examined the characteristic animal of the region, the stork. In Mohács we travelled down the river Danube on a barge and got a breathtaking insight in the fauna of the Danube in the frame of a nature lesson. Our bottle mail is still waiting for someone to find it. Besides the usual cleaning up projects, the cleaning of the schoolyard, we made a little chemical experiment. In one of the places of the city popular with hikers, in the Éger-valley, from the stream we collected some water and then examined what chemical materials contained the water seemingly clear. The children made the experiment with tap water too. The students of the eights grade approached the different aspects of the problem with tasks of creative writing. To sum up all the experiences, the adventures of Walter Water, the common figure of the project, were recorded in the Pécs chapter of the comic we made together. In addition to the comic, following the two-year work, the children made their charter in which they drew their consequences in a very creative and evident way. Besides the fact that the tasks and experiences influenced the way the children think, their foreign language competence and social competence also improved a lot. Being a school of German minority, the fact itself that the children could use the English language (which is the second foreign language in our school) was an experience of success. The team work in the tasks, the change of experiences in and after the different trips abroad, the difference in the culture of the partners, their schools, educational system, discovering them all contributed to the children's becoming open towards each other and others too. The project meetings were all very successful events in great atmosphere. They did not only provide the motivation of the participants but also very good relationships which made it possible to solve all the arising problems at once and without conflicts. The continuous communication worked. The result of the real cooperation is the published comic with the charters.