2016-1-IT02-KA219-024517_5

ERASMUS+ NEMZETKÖZI PARTNERSÉGI PROJEKTEK KÖZNEVELÉSI INTÉZMÉNYEK SZÁMÁRA

Being Europeans: From Freedom to Active EU Citizenship

(2016-1-IT02-KA219-024517_5)

2016-2019

Iskolánk 2016 tavaszán benyújtott pályázata nemzetközi partnerségi projektek köznevelési intézmények számára kategóriában elfogadásra került és így 2016. októberében a támogatási szerződés aláírását követően megkezdődhetett a projektmunka. A partneriskolák többségével 2012 és 2014 között már dolgoztunk együtt az akkor még Comenius Iskolák közötti Együttműködések keretében. Az említett projekt sikeres lebonyolítása, a rengeteg élmény és a diákjaink, tanáraink egyértelműen pozitív visszajelzései késztettek minket arra, hogy ismét pályázzunk.

Partnereink között volt az olaszországi Bassanoban lévő Liceo Ginnasio Statale G. B. Brocchi, a Berlinben található Max-Beckmann-Oberschule, a lengyelországi Gdanskaban lévő Gimnazjum nr 26 w Gdansku im. Jana III Sobieskiego és a szlovéniai Isolában a Scuola media Pietro Coppo Isola.

A projekt általános célja a szabadság és az állampolgári jogok iránti tudatosság felébresztése, annak tudatosítása, hogy az EU milyen szerepet játszik az oktatásban, mobilitásban, a fiatalok életében és jövőjében, milyen szerepei, funkciói vannak most.

Általános célunk az volt, hogy a diákok transzverzális kompetenciáit fejlesszük az alapkészségek mellett, amelyeket formális és informális tevékenységekkel, illetve oktatási anyagokkal kívántunk elérni. A tanárok esetében is hasonló volt a cél, azaz a tanítási és a transzverzális kompetenciáink fejlesztése és a jó gyakorlatok cseréje.

A projekt azonosította a közös európai alapértékeket (politikai, társadalmi, kulturális, oktatási); nyomon követte azokat a politikai és társadalmi változásokat, amelyek EU tagállammá válásunk óta történtek; feltérképezte, hogy Európa mit jelent a résztvevő országokban és országok számára; megvizsgálta, hogy az EU milyen hatással van az oktatásra és kultúrára általában.
A projektben különböző szakos tanárok, 14-16 év közötti diákok, külső szervezetek (pl. civil szervezetek) vettek részt.

Mivel a téma a szabadság és annak hatása az EU polgárok életére, a multikulturális perspektíva szükséges volt azért is, hogy jobban megértsük a kevesebb határral bíró Európa iránti igényt. A résztvevő iskolák, tanárok, diákok mind különböző történelmi háttérrel rendelkeztek, és mindegyikük másként tekintett a témákra, problémákra, amelyek a projekt során előkerültek (pl. a menekült helyzetre).

A projekt elsősorban a diákokra és az ő kreativitásukra kívánt támaszkodni. A tervezett tevékenységekbe nem csupán a diákokat, de egyetemi oktatókat, civil szervezetek képviselőit és a helyi önkormányzat képviselőit is bevontuk.

Mindegyik résztvevő iskola a tevékenységek megtervezéséért, tesztelésért, értékeléséért és legalább egy nemzetközi találkozó megszervezéséért volt felelős. Az angol volt a projekt első számú munkanyelve, de emellett a német, olasz, francia és spanyol nyelveket is használták diákok és tanárok.

A résztvevő intézmények, tanárok, diákok az e-Twinning felületet is próbálták használni a kapcsolattartásra és a feladatok elvégzésére. Minden iskolában alakul egy Erasmus osztály körülbelül 20 diákkal.

A projekt menetrendje a következőképpen alakult:

2016. december 12-16: első találkozó Szlovéniában, Izolában
2017. február 19-24: (5 nap) találkozó Olaszországban, Bassanoban  
2017 ősze: (5 nap) Lengyelországban, Gdanskban
2018 tavasza: (5 nap) Németországban, Berlinben
2018 ősze: (5 nap) Magyarországon, Pécsett
2019 tavasza: (5 nap) Olaszországban, Bassanoban

5 rövid távú diák mobilitás történt a 3 éves időtartam alatt az alábbi témákra koncentrálva:

1.    A szabadság egyéni dimenziói
2.    EU identitás és történelem
3.    Migráció és polgári, állampolgári jogok
4.    Szabadság az oktatásban
5.    Záró konferencia

A nemzetközi projekttalálkozókat mindig a vendéglátó iskola szervezte meg, amikor is a diákok családoknál kerültek elszállásolásra és az 5 nap során nemzetközi csoportokban az adott kérdéskörben feladatokat, tevékenységeket végeztek, prezentációkat, filmet, előadást stb. készítettek. Minden projekttalálkozóhoz tartozott természetesen kirándulás, kulturális program is.  

A projekt tehát érdekes és sok tekintetben nagyon is aktuális kérdéseket kívántak sokféle szempontból megközelíteni, a diákok számára elérhetővé, megfoghatóvá, érthetővé tenni alapértékeket úgy, hogy képesek legyenek azokat kritikusan átgondolni és mindeközben transzverzális kompetenciáikat is fejlesztették.

A projekt lebonyolítása, tevékenységei, élményei ezen a linken érhetőek el.

A partnerségben résztvevő intézmények

1. Liceo Ginnasio Statale G. B. Brocchi, Bassano del Grappa, Olaszország

2. Max-Beckmann-Oberschule, Berlin, Németország

 

3. Gimnazjum nr 26 w Gdansku im. Jana III Sobieskiego, Gdansk, Lengyelország

4. Scuola Media Pietro Coppo Isola, Izola, Szlovénia

5. Koch Valéria Iskolaközpont, Pécs, Magyarország

 

 

magyar